Kujawsko-Pomorskie jako "konstelacja dobrych miejsc" - to nowa strategia na promocję turystyczną regionu. Jak różnorodną ofertę wypoczynku można znaleźć w województwie, łatwo było się przekonać w sobotę w Toruniu. W grodzie Kopernika oficjalnie otwarto nowy sezon turystyczny na Kujawach i Pomorzu. W sobotę nie zabrakło także imprez w ramach Dnia Otwartych Funduszy Europejskich.

Śpiew ptaków szum rzeki i piękne okoliczności przyrody - właśnie w taki sposób, na kajaku, nowy sezon turystyczny postanowiło rozpocząć kilkudziesięciu zwolenników aktywnego wypoczynku z regionu. - Kajakarstwo jest takim sposobem na spędzenie wolnego czasu, który daje pełna możliwość obcowania z tą naturą i dotarcia do miejsc, do których nie można dotrzeć w żaden inny sposób - przekonuje Adam Luks.

II Toruńska Kajakowa Masa Krytyczna wyruszyła z Lubicza Dolnego przyjazną wodniakom Drwęcą, potem wypłynęła na szerokie wiślane wody. Z takiej perspektywy najlepiej można dostrzec przyciągającą turystów jak magnes gotycką starówkę Torunia. - Liczba turystów wzrosła nam do ponad 1,7 mln. Dla porównania w roku ubiegłym było 1,6 mln, czyli jest cały czas wzrost. Myślę, że jest czym się pochwalić – uważa Jarosław Więckowski, dyrektor wydziału sportu i turystyki Urzędu Miasta Torunia.

Toruń rozwija więc sprawdzone już turystycznie marki, czyli tzw. piernik i Kopernik. W czerwcu rozpocznie działalność nowe muzeum piernika. Na "dotyk historii" stawia też Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, które rocznie odwiedza 250 tys. gości. - Tu można zobaczyć, jak rozpala się ogień. Obok, jak się robi wyroby z kości; jeszcze gdzie indziej, jak się robi wyroby ze skóry. Turysta jest zachęcany na każdym kroku do włączania się w to zwiedzanie - zachęca Marek Lewandowski z Muzeum Archeologicznego w Biskupinie.

Turystów zachęcać ma też regionalna kuchnia i uroki wsi. Kujawsko-Pomorskie kusi coraz bardziej; także dzięki środkom unijnym na rewitalizację zabytków i centrów miast. Pieniądze unijne pomagają też w promocji walorów turystycznych regionu. - Możemy o różnych miejscach naszego regionu mówić, jak o takich swobodnie świecących gwiazdach, które się wyróżniają ciekawymi akcentami, dlatego przygotowujemy się do tego, aby region promować jako konstelację dobrych miejsc - wyjaśnia Agnieszka Kowalkowska, dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej.

Jak zmienił się krajobraz Kujaw i Pomorza w ostatnich latach, mieszkańcy mogli zobaczyć podczas specjalnego pikniku. Dziś każde dziecko zna już symbole Unii. - Jest 12 gwiazd na fladze, oznaczają 12 państw, jakie były na początku w Unii - mówi Zuzia.

Szpital „Biziela” zaprosił z kolei dorosłych na darmowe badania profilaktyczne. W całym regionie zorganizowano około 50 imprez pokazujących, w jaki sposób wykorzystano dotąd środki unijne.