Ma być bezpieczniej zarówno dla kierowców, jak i pieszych - Toruń przebuduje jedno z najbardziej kolizyjnych skrzyżowań w mieście. Modernizacja placu bpa Chrapka, w 85 proc. zostanie sfinansowana ze środków unijnych. O przyznaniu miastu dotacji z krajowego Programu Infrastruktura i Środowisko, poinformowali w czwartek wojewoda oraz prezydent miasta.

To jeden z pierwszych - widocznych gołym okiem - efektów przebudowy Polnej w Toruniu: na skrzyżowaniu z Morycińskiego powstaje rondo, które pozwoli lepiej skomunikować ulicę z działkami św. Józefa. Na placu budowy zakończyła się już wycinka drzew, teren sprawdzają teraz saperzy. - Ujawniliśmy na odcinku 300 m 12 pocisków artyleryjskich, jak i amunicję strzelecką, świadczącą o miejscu, gdzie bronili się żołnierze niemieccy, którzy byli zamknięci w twierdzy Toruń - informuje Maciej Grabowski, Nuclear.

Zdegradowana ulica do września ma zmienić się w komfortową jezdnię z dwoma pasami ruchu. Inwestycję, wartą 6 mln zł, Toruń finansuje z miejskiej kasy. Istotnym elementem przebudowy drogi, czego domagali się mieszkańcy, jest jej odsunięcie od osiedla. - Jest przesuwana w kierunku północnym, poza istniejący przebieg od budynków. W miejscu, gdzie jest stary przebieg, albo powstanie ciąg pieszo-rowerowy, albo droga dojazdowa do domków jednorodzinnych - zapowiada Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Bezpieczniej - w przyszłości - ma być także na Placu bpa Chrapka, gdzie krzyżują się trzy drogi krajowe: nr 15, 80 i 91 i która dla wielu kierowców stanowi alternatywę dla autostrady A1. Zastosowane tu rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców, co powoduje, że każdego roku dochodzi w tym miejscu do średnio 40 kolizji. - Uważam, że brak tu chyba sygnalizacji świetlnej. Może do przebudowy jest to rondo w najbliższym czasie mówi jeden z kierowców. - Przebudowa by się przydała. Jest niebezpiecznie. To najgorsze skrzyżowanie w Toruniu - uważa inna kierująca.

Miasto starało się pozyskać na przebudowę Placu bpa Chrapka unijne dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Za pierwszym razem Toruń nie otrzymał jednak dotacji. Teraz Ministerstwo Rozwoju zdecydowało o zwiększeniu z 2,15 mld do 3,35 mld zł puli środków w konkursie na inwestycje drogowe w miastach na prawach powiatu. - Dzięki temu inwestycja, która znalazła się na liście rezerwowej, ale spełniała kryteria programu, otrzymała finansowanie i będzie realizowana - wyjaśnia Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski.

Ostatecznie miasto otrzyma ponad 22 na wartą ponad 26 mln zł inwestycję. To maksymalne możliwe dofinansowanie, podobnie jak w przypadku modernizacji ul. Łódzkiej. Plac bpa Chrapka zmieni się w tzw. bezkolizyjne rondo turbinowe z trzema wlotami. Przebudowana zostanie także linia tramwajowa. - To jest dobra decyzja dla Torunia. Na taką decyzje czekaliśmy. Oczywiście składamy inne wnioski o dotacje na polepszenie rozwiązań komunikacyjnych w Toruniu - mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Na przebudowę czeka ulica Olsztyńska. - Ta inwestycja jest potrzebna Toruniowi, ale i tym wszystkim, którzy od strony północnej wjeżdżają do Torunia - przekonuje Przemysław Przybylski, radny sejmiku województwa z PiS.

Przebudowa Placu bpa Chrapka powinna ruszyć w czerwcu. Nowe rondo ma zostać oddane do użytku 14 miesięcy później.