Ponad 700 mln zł unijnego dofinansowania na jeden z odcinków ekspresowej „piątki" w regionie. W Ministerstwie Rozwoju w Warszawie, m.in. w obecności wicepremiera Mateusza Morawieckiego i wojewodów, podpisano umowy na dofinansowanie sześciu inwestycji drogowych w Polsce. Wśród nich znalazła się także droga S5 między Bydgoszczą a Mielnem. W sumie w kraju, dzięki tym pieniądzom, powstanie 180 km nowych dróg.

Droga przelotowa przez Rynarzewo. hałas, tiry i duże natężenie ruchu to codzienność mieszkańców. Dlatego z niecierpliwością czekają na zakończenie prac. - Mieszkam 30 lat i trzy razy zmieniałam elewacje. Od czego? Od ruchu samochodów. Myślę, że to pomoże bardzo dużo - przyznaje jedna z mieszkanek. - Mieszkańców Rynarzewa, Kołaczkowa i pobliskich miejscowości ten ruch zupełnie ominie. Zupełnie inaczej będzie się żyło. Bo dziś hałas jest i to straszny - dodaje inny.

Budowa drogi ekspresowej ma nie tylko odciążyć małe miejscowości, usprawnić przejazd na ruchliwej trasie, czy połączyć region z autostradami, ale również poprawić bezpieczeństwo. Strażacy ochotnicy z Rynarzewa do zdarzeń drogowych w ciągu roku wyjeżdżają nawet 100 razy. I z roku na rok wypadków przybywa. - Budowa drogi S5 jest ulgą i dla miejscowości, i dla bezpieczeństwa, i dla wszystkich mieszkańców, bo długo na to czekaliśmy i wreszcie się doczekaliśmy, bo wiemy, że już teraz odwrotu nie ma i się bardzo z tego tytułu wszyscy cieszymy - przyznaje Leszek Gutkowski, naczelnik OSP Rynarzewo.

Odwrotu nie ma, co widać. Na kolejnych odcinkach pojawia się ciężki sprzęt i postępują prace. Na Zezwolenie na Realizacje Inwestycji Drogowej, czyli tzw. ZRID, czeka ostatni odcinek Tryszczyn - Białe Błota. Na budowę tego odcinka wpłynęło sporo wniosków od mieszkańców, m.in. dotyczących podłączenia do dróg serwisowych, czy umiejscowienia zjazdów. - Postanowiliśmy te wnioski praktycznie w całości uwzględnić. Wymagało to uzupełnień do dokumentów, które zostały złożone do wojewody. W końcu droga ma służyć ludziom i dlatego trochę to się przeciągnęło, ale mam nadzieję, że tym samym nie będzie później problemów już na etapie budowy - nie ukrywa Jarosław Gołębiewski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.

Podpisanie umów na realizację kluczowych inwestycji drogowych odbyło się w Ministerstwie Rozwoju, z udziałem wojewody kujawsko-pomorskiego. 5 mld unijnego wsparcia otrzymają sześć inwestycji drogowych w Polsce, m.in. S5. Południowa część drogi ekspresowej od Mielna do Białych Błot to inwestycja warta ponad 1,37 mld zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to ponad 716 mln. - Całość budowy to jest 11 mld zł. Czyli 6 mld zł mamy z uszczelnienia podatków i z budżetu państwa. I też w taki sposób trzeba na to popatrzeć: że to jest wspólny wysiłek - mówi Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister finansów i rozwoju. - Dzięki tym projektom dzisiaj podpisanym - to jest 180 km podpisanych umów - przekroczymy poziom 960 km realizowanych w ramach całego Programu Infrastruktura i Środowisko, czyli prawie tysiąc kilometrów dróg głównie dróg ekspresowych i autostrad będziemy mieli w realizacji - zaznacza Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Droga S5 połączy autostradę A1 z A2. Będzie to blisko 130 km nowej trasy. Cała inwestycja kosztować będzie 2,5 mld zł i zakończy się w 2019 roku.