Posłowie chcą ponownie przeanalizować przepisy dotyczące pierwszeństwa na pasach. Kujawsko-Pomorskie jest na drugim miejscu w kraju pod względem liczby wypadków z udziałem pieszych. W ubiegłym roku zginęło 45 osób - o 14 więcej niż w 2015 roku.

Główna ulica Świecia. 79-latka w dozwolonym miejscu przechodzi przez ulicę. Dosłownie w ostatniej chwili wjeżdża w nią 78-latek. Auto z kobietą na masce zatrzymuje się dopiero po kilku metrach. To cud, że kobieta została tylko lekko poturbowana. W Bydgoszczy głośno było o tragicznej śmierci 6-letniego Gracjana na ul. Ogińskiego. Chłopiec wbiegł na przejście na zielonym świetle, za nim szła babcia. Kierowca korzystał z włączonej zielonej strzałki przed skrętem z ul. Chodkiewicza w Ogińskiego, przed przejściem jednak się nie zatrzymał. 78-letni Eugeniusz F. karze poddał się dobrowolnie. - Samochody nie stają. Kiedyś tu prawie moją znajomą przejechał samochód. Tu jest niebezpiecznie - mówi jedna z bydgoszczanek o „zebrze” u zbiegu Ogińskiego i Chodkiewicza, przy UKW.

Pieszy na przejściu ma pierwszeństwo w dwóch przypadkach: gdy ma zielone światło, a kiedy nie ma sygnalizacji, to tylko wtedy, gdy na przejściu już się znajduje. I właśnie to miałoby się zmienić. Kierowca czekającego na przejście przez jezdnię pieszego musiałby przepuścić. - Szczerze mówiąc, nie wiem, czy to jest do końca dobra opcja, bo kierowca nie zawsze potrafi wyhamować mimo tego, że są pasy i pierwszeństwo jest dla pieszych. To wszystko zależy od sytuacji - uważa studentka. - Czasami trzeba biec. Dla mnie to jest śmieszne, że ja muszę biec, żeby zdążyć bo kierowca stoi i czeka na przejazd - mówi inny bydgoszczanin. - Najważniejsze jest rozglądać się na potencjalne niebezpieczeństwo, ponieważ mnie, jako kierowcy, np. po zmroku nie jest łatwo dojrzeć pieszego ubranego np. w czarną kurtkę - przyznaje student.

Stąd apel policji i specjalna akcja „Chcesz być widoczny na drodze? Noś odblaski". Funkcjonariusze od rana, na terenie całego województwa uświadamiali pieszych i rowerzystów, jak ważne jest noszenie odblasków. - Coraz więcej widzimy pieszych, jak i rowerzystów, którzy używają elementy odblaskowe, jednak cały czas jest to za mało - podsumowuje kom. Joanna Karpińska z KWP w Bydgoszczy.

Nosząc odblaski po zmroku poprawiamy nasze bezpieczeństwo bo odległość z której może zobaczyć nas kierowca zwiększa się z 20 do 150 metrów. Tylko w październiku na drogach regionu doszło do 17 wypadków z udziałem pieszych. Zginęły 3 osoby, 15 zostało rannych. Od początku roku zginęło 25 pieszych. 170 osób zostało rannych.