Jak skutecznie i bezpiecznie eksportować polskie produkty do Chin? Jak nawiązać trwałą współpracę handlową? Na te pytania odpowiedzieli eksperci mający na co dzień doświadczenie na rynku chińskim. Bezpłatne szkolenie dla firm z regionu zorganizowano w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Toruńskie pierniki zrobiły karierę w Polsce, teraz mają szansę na rozgłos azjatycki. Firma z Torunia dąży do eksportowania produktów do Chin. - Zaczęliśmy przygotowania do ekspansji już dwa lata temu i zaczęliśmy od rejestracji naszego logo w Chinach, po to, aby zabezpieczyć się przed tym, by ktokolwiek inny mógł zarejestrować markę, zanim my wyślemy produkty - mówi Joanna Szewczyk, menedżer ds. eksportu Fabryki Cukierniczej "Kopernik".

Polskie przedsiębiorstwo "Action SA", od 20 lat efektywnie sprowadza produkty z Chin, a od trzech je eksportuje. Są to przede wszystkim produkty śniadaniowe, jak płatki czy mleko, ale i słodycze. - Są różnice kulturowe, które warto brać pod uwagę, nie tylko w sferze wychowania, naszego robienia biznesu, ale i odległości, jednak nie powinniśmy się zrażać. To, że mówimy innym językiem i mieszkamy w innym miejscu, nie zmienia postaci rzeczy - twierdzi Marek Orzechowski, pełnomocnik zarządu firmy "Action SA".

Ożywieniu wymiany handlowej pomiędzy państwami sprzyja m.in. wejście Polski do grona beneficjentów największego projektu zagranicznego - Nowego Szlaku Jedwabnego. - Na poziomie politycznym relacje między Polską, a Chinami są obecnie na bardzo dobrym poziomie, natomiast jeśli chodzi o relacje gospodarcze, to stanowią one dla nas spore wyzwanie – głównie z tego powodu, że deficyt handlowy między Polską a Chinami jest dosyć spory. Tzn. dużo więcej od Chin kupujemy, niż do Chin wysyłamy - wyjaśnia Patrycja Pendrakowska, prezes Centrum Studiów Polska Azja.

Organizowanie seminariów ma pomóc polskim przedsiębiorcom w postawieniu pierwszego kroku. - Mamy ogólne szacunki eksportu z województwa i mogę powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich kilku lat ten poziom się zwiększa. Nie są to gwałtowne skoki, ale ten poziom rośnie - uspokaja Benedykt Kotkiewicz, przedstawiciel organizatora szkolenia.

Organizatorem szkolenia jest m.in. Kujawsko-Pomorskie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów.