31. Bydgoski Festiwal Operowy

2025-04-01
UDOSTĘPNIJ:
31. Bydgoski Festiwal Operowy
31. Bydgoski Festiwal Operowy
26 kwietnia - 11 maja

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w nową dekadę, co zapowiada intrygujący plakat zaprojektowany dla Opery Nova przez cenionego artystę malarza i grafika Jacka Staniszewskiego. Wyjątkowo zapowiada się także program XXXI BFO, podczas którego od 26 kwietnia do 11 maja br. pokazanych zostanie siedem spektakli zespołów ze znakomitych teatrów z Europy i kraju, goszczących w Bydgoszczy. Część z dzieł będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź krótko po polskich prapremierach.

Opera Nova, jako gospodarz, 26 kwietnia zainauguruje XXXI BFO premierą, która zapisze się w historii polskiej sceny. Wystawiony zostanie bowiem balet „Carmen” w choreografii Johana Ingera, współpracującego z najlepszymi na świecie zespołami baletowymi. I to właśnie w Bydgoszczy Johan Inger po raz pierwszy w Polsce realizuje swój autorski spektakl.

- Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy! - mówi Johan Inger.

Niechaj słowa wybitnego choreografa będą dla Państwa najlepszą rekomendacją do zobaczenia polskiej premiery spektaklu baletowego „Carmen” Johana Ingera w wykonaniu Baletu Opery Nova.

Wybitny choreograf pod koniec ubiegłego roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem tancerzy bydgoskiej Opery. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery „Carmen” pod opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta i Yoko Taira, a także Stephane’a Aubry i Małgorzaty Chojnackiej.

Publiczność XXXI BFO - 7 maja, również jako jedyna w kraju - zobaczy czeską operę Bedřicha Smetany „Dalibor” w inscenizacji czołowego reżysera i propagatora czeskiej opery Davida Pountney’a. Spektakl ten do Bydgoszczy przywiezie Opera Teatru Narodowego w Brnie.

Nie tylko fanów musicalu zainteresuje spektakl „Drogi Evanie Hansenie” (1 maja), poruszający ważne społecznie tematy zdrowia psychicznego czy uzależnienia od mediów społecznościowych. Po zeszłorocznej polskiej prapremierze Teatr Muzyczny w Poznaniu (poprzednio prezentujący na BFO kultowy „Kombinat”) musical ten pokaże w Bydgoszczy na festiwalowej scenie.

Francuski zespół La Compagnie Käfig Mourada Merzouki, łącząc taniec hip-hopu z muzyką baroku, wzbudził wielki entuzjazm podczas jubileuszowego XXX BFO. La Compagnie Käfig na prośbę festiwalowej publiczności ponownie został zaproszony, by podczas XXXI BFO (3 i 4 maja) zaskoczyć widzów kolejnymi wymiarami nieoczywistych połączeń tego co dawne ze współczesnym w spektaklu „Phénix” oraz tańcem przeczącym prawu grawitacji w scenicznym projekcie „Vertikal”.

Dla miłośników klasycznych oper ucztą będą: arcydzieło Richarda Straussa „Elektra” (29 kwietnia) w oszałamiającej produkcji Opery Sofijskiej oraz dwa genialne dzieła Giuseppe Verdiego jak: „Luiza Miller. Intryga i miłość” (9 maja), która od ubiegłej jesieni porusza serca melomanów także w naszym kraju za sprawą polskiej prapremiery Opery Śląskiej w Bytomiu, natomiast „Makbeta” na finał Festiwalu (11 maja) wystawi Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie.

Tegorocznej edycji Festiwalu towarzyszyć będzie Mistrzowski kurs wokalny prof. Artura Rucińskiego, realizowany wspólnie przez Operę Nova oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zwieńczeniem mistrzowskich warsztatów będzie Wieczór operowy, czyli koncert w wykonaniu wybranych uczestników kursu wokalnego, na który odbędzie się 28 kwietnia o godz. 18.00 w sali kameralnej im. prof. F. Krysiewiczowej Opery Nova.

Bilety na festiwalowe spektakle są dostępne od 10 marca - zarówno w sprzedaży online poprzez stronę Opery Nova (zakładka „Bilety online”), jak i w kasie Opery Nova.

Załączniki: